Hopp til hovedinnhold
Kia EV6 ankommer båthavn og kjøres av bilskip.

Dette er årsakene til usikker leveringstid for elbiler

28.03.2023

De siste årene har vært vanskelige for mange bransjer, og bilbransjen er intet unntak. Tusenvis av spente nybilkunder har fått utsatt levering, og selv om det er vanskelig å peke på én konkret årsak, skal vi her se på de ulike faktorene som spiller inn.

3 grunner til utsatt og uviss leveringstid på elbiler:

  • Koronapandemien
  • Full stans i Suez-kanalen
  • Russlands invasjon av Ukraina

Prosessen fra bestilling til levering av ny elbil

Prosessen fra bestilling til utlevering av en nybil er en komplisert og langtekkelig prosess, med mange involverte parter og mange ting som potensielt kan gå galt.

Heldigvis er det svært sjelden det faktisk går virkelig galt, og vi har blitt vant til å få biler levert på løpende bånd, til avtalt tid – til stor glede for både produsent, importør, forhandler, selger og kunde.

De siste årene er det derimot et lite sammensurium av hendelser som har skapt store utfordringer, til stor frustrasjon for alle parter.

Tips: Lurer du på noe angående leasing? Her er alt du trenger å vite

Slik fungerer utlevering av nye elbiler og fossilbiler

Når du bestiller en bil via en selger hos en forhandler, booker du samtidig en produksjonsplass hos fabrikken. Dette er enten en produksjonsplass som blir booket i fabrikantens køsystem der og da, eller så får du en produksjonsplass som forhandleren din allerede har forhåndsbooket.

– Disse produksjonsplassene er det selvsagt stor kamp om, fra hele verden, og samtlige forhandlere gjør det de kan for å få en tidligst mulig produksjonsdato for sine kunder, sier leder for nybil i Bertel O. Steen, Hans Kristian Gran.

Når bilen er ferdig produsert, som i en normal situasjon er veldig presist i forhold til satt sluttdato, er det tid for frakt.

Hans-Kristian Gran i Bertel O. Steen.

– Her kommer de store fraktselskapene, rederiene og kapteinene inn. En hel verden ønsker å få fraktet sine varer raskest mulig, og igjen er det stor kamp om kapasiteten og plassene på fraktskipene, sier Gran.

Når bilen omsider ankommer Norge, gjerne i Drammen havn, settes det i gang flere prosesser: Bilen skal registreres, forsikres, fraktes og klargjøres. Her inngår gjerne rustbehandling, lakkforsegling og eventuelt montering av bestilt ekstrautstyr. Dette er nok en prosess med mange involverte, og det er ikke uvanlig at bilen blir stående i Drammen i noen uker før den er klar til utlevering hos forhandler.

Så, hva har gått galt den siste tiden?

Se også: Ny bil uten moms og vektavgift? Disse bilene kan registreres før nyttår

1. Koronapandemien først ut

Den første hendelsen som virkelig traff bilbransjen, var koronapandemien, som nærmest slo ned som en bombe i starten av 2020. Nedstengning av grenseoverganger, full produksjonsstopp i en rekke fabrikker og et samfunn som stoppet opp, satte både produksjon, levering og et gigantisk logistikksystem fullstendig ut av spill.

Etter hvert som tiden gikk og verdenssamfunnet åpnet mer opp igjen, hadde den plutselig oppståtte situasjonen skapt store problemer, som fikk omfattende ettervirkninger. Fabrikker hadde store etterslep i produksjonen av deler, ferdigproduserte eller delvis produserte biler hadde hopet seg opp rundt omkring i havner og på lagre, og situasjonen var generelt krevende i alle ledd.

Midt i det hele var etterspørselen etter halvledere (en komponent som benyttes i elektroniske installasjoner), langt større enn tilbudet. Dette resulterte i at tusenvis av nesten ferdigproduserte biler ble stående, i påvente av å få tak i halvledere.

Tips: Lurer du på noe angående leasing? Her er alt du trenger å vite

2. Full stans i Suezkanalen

Mens pandemien fortsatt herjet og mangelen på halvledere var prekær, ble en av de viktigste fraktrutene mellom Asia og Europa fullstendig blokkert.

I mars 2021 gikk det gigantiske konteinerskipet «Ever Given» på grunn i Suezkanalen, og leveringsproblematikken ble ytterligere forsterket. Kanalen var sperret for all trafikk i én uke, som skapte lange køer og store utfordringer knyttet til transport og levering i lang tid verden over.

3. Russlands invasjon av Ukraina

I februar 2022 startet det som – hittil – er den siste store årsaken til at leveringsproblematikken for nye biler fortsatt er omfattende: Tidlig om morgenen den 24. februar startet som kjent President Vladimir Putin og hans russiske styrker en fullskala invasjon av Ukraina.

Krigen har ført til store ringvirkninger i resten av verden, og dette preger selvsagt også bilbransjen. Den uoversiktlige situasjonen har skapt store utfordringer i form av generell usikkerhet, økte priser og tap av essensiell arbeidskraft i mange ulike ledd innen både produksjon og distribusjon.

– Dette gjelder for eksempel lastebilsjåfører, hvor en stor andel av de som til vanlig håndterer delelevering og frakt av biler, er ukrainere. De har nå gjerne reist hjem for å forsvare landet sitt, eller er på annen måte hindret fra å gjøre sitt daglige arbeid som en følge av krigen, sier Gran.

Tips: Se våre elbiler som kommer i 2023

Hvordan påvirker dette deg?

Som skissert ovenfor er det en rekke ulike faktorer som har ført til at bilbransjen nå står i det situasjonen den står i, der utleveringen av biler har vært langt tregere enn både antatt og ønsket. Resultatet er, i noen tilfeller, at bilene ikke kommer frem til estimert tid, og at kunder blir sittende i uvisshet.

Jeg kan forsikre om at alle landets selgere, forhandlere, importører og fabrikker gjør alt i sin makt for å levere biler så fort som over hodet mulig. Det finnes ikke et menneske som har feilestimert leveringstid med vilje. Også er det sånn at alle biler vil komme - vi vet bare ikke alltid nøyaktig når

- Hans Kristian Gran, leder for nybil i Bertel O. Steen

Stort fokus på utlevering av biler raskest mulig

Dersom du er blant dem som har bestilt en bil, men ikke fått den utlevert til estimert tid, har Gran stor forståelse for at dette er en frustrerende situasjon, og presiserer samtidig at det også er en ekstremt frustrerende situasjon for ansatte i både importør- og forhandlerledd:

– Vi lever jo av å levere ut biler og å ha fornøyde kunder, så jeg kan garantere at alle gjør det de kan både for å levere biler raskest mulig, og samtidig sørge for at informasjonen vi har kommer frem til kunden. Så vil jeg beklage ulempene spente kunder opplever som en følge av dette, og håper samtidig på forståelse for at veldig mye av dette ligger utenfor vår kontroll.

– Så vil jeg legge til at vi begynner å merke tendenser til at det løsner litt nå, så jeg tror vi kan tørre å være litt optimistiske med tanke på 2023 og håpe at ting i alle fall går den rette veien, sier Gran.